Kuigi 2025. aastal peetakse CarPlay’d ja Android Autot standardiks, on veel nii uusi kui ka kuni kümme aastat vanu autosid, mille multimeediasüsteem sellest ilma jääb – isegi siis, kui kogu muu tehnika on tipp-topp.

Artikli eesmärk on aidata Sul leida vastus küsimusele, kas ja kuidas on võimalik paigaldada oma autosse CarPlay ja Android Auto ja tuua seeläbi sõidukogemusse juurde natukene mugavust, funktsionaalsust ja kaasaegsust. Tutvustame kõiki levinud järelpaigalduse variante, toome välja nende plusse ja miinuseid ning lõpuks aitame otsustada, milline variant on mõistlik.

Telefon ajab ju asja ära?

Kuigi armatuurlauale kinnitatud telefoniga saab samuti edukalt navigeerida, on CarPlay ja Android Auto kasutamisel siiski omajagu eeliseid.

Nii CarPlay kui ka Android Auto puhul saadab telefon auto ekraanile spetsiaalse kasutajaliidese, mis on sõidu ajal ja auto ekraanil kasutamiseks optimeeritud. See tähendab peaasjalikult seda, et saad nautida Waze’i ja Google Mapsi suuremalt ekraanilt ning kõrvalised äpid ja märguanded püünele ei pääse, aga ka seda, et teised rakendused nagu muusikaäpid, kalender või podcastid on suure kirjaga ja lihtsasti käsitsetavad.

CarPlay ja Androidi mõlema puhul on olemas töölauavaade, kus näed korraga kaarti, hetkel Spotify’s mängivat lugu ja isegi järgmist sündmust oma kalendris. Sellist head ülevaadet telefoniekraanil kuvada ei õnnestu ning jällegi on telefoniekraan ise oluliselt väiksem.

Olgem ausad, kokkuvõttes on eraldi ekraaniga lahendus omajagu soliidsem ja ka mõnusam kasutada kui armatuuril tolknev telefon (mis võib juhtmevaba lahenduse korral jääda taskusse).

Võimalused autosse CarPlay või Android Auto lisamiseks

1. Tarkvarauuendus

Teatud automudelitel, eriti sellistel mis läksid tootmisse ajal, kui Carplay ja Android Auto turule tulid, on võimalik funktsionaalsus aktiveerida esinduses või margispetsialisti juures tarkvarauuendusega. Seda siis näiteks juhul kui autotootja sai tarkvara valmis viivitusega, aga enne tarkvara valmimist tehasest tulnud autodel oli sama multimeediaseade, kuhu on võimalik laadida uuendatud tarkvara.

Näideteks on Land Rover Discovery (2017-2019) ja erinevad BMW mudelid iDrive 5 ja 6 tarkvaraga.

Isegi 2025. aastal välja tulnud mudelite puhul võib esineda juhtumeid, kus tugi lisatakse hiljem tarkvarauuendusega (nt Volvo EX90).

Kulu

Kulu autoomanikule võib puududa juhul kui tegemist on tootja poolt ette nähtud uuendusega kõigile klientidele (mis võib saabuda ka “üle õhu” ja teenindusse pole vaja minna), aga võib esineda juhtumeid, kus tootja ei näe kõigile klientidele seda funktsionaalsust ette. Sellisel juhul küsib esindus või margispetsialist tarkvarauuenduse eest raha. Teatud juhtumitel võib olla vajalik riistvara lisamine (näiteks WiFi antenni lisamine). Küsi lisa margiesindusest või -spetsialistilt.

2. Tasulise funktsiooni aktiveerimine

Osadel markidel ja mudelitel, näiteks SEATi kuid ka Volvo puhul, on teatud mudeliaastate ja turgude puhul olnud CarPlay ja Android Auto lisatasu eest aktiveeritav funktsionaalsus või osa lisavarustusest auto tellimisel. See tähendab, et tootja ongi ette näinud funktsionaalsuse eest lisaraha küsimise ja muudmoodi pole võimalik auto originaalekraanil seda tööle saada.

2019. aasta Seat Leoni tasuline “Full Link”, sedapuhku juba aktiveeritud kujul.

Kulu

CarPlay aktiveerimise kulu võib olla vaid 200–300€ ringis. Küsi lisa margiesindusest.

3. Mudeliuuenduse järgne või kõrgema varustustaseme multimeedia

Mõnedel automudelitel on madalama varustustasemega kaasas piiratum ja väiksema ekraaniga multimeediasüsteem. Sama olukord võib esineda varasemate mudeliaastate autodel võrreldes hilisematega. Nendele autodele võib olla võimalik järelpaigaldada kas parema varustustasemega mudelitesse või hilisema mudeliaasta autodesse paigaldatud makk, kus on CarPlay / Android Auto tugi juba olemas.

Kulu

Kulu varieerub suuresti, pigem on originaalraadiod kallid (hinnad tuhandetes eurodes) ja paigaldamine võib vajada spetsialisti. Uuri margifoorumitest, margispetsialistidelt ja esindusest.

4. CarPlay / Android Auto lisamoodul

Turul pakutakse CarPlay / Android Auto mooduleid, mille saab paigaldada auto ekraani ja olemasoleva multimeedia vahele. Tegemist on võrdlemisi hea lahendusega ning enamikesse autodesse on hea pealehakkamise korral võimalik see paigaldada omal käel.

Moodulite näol ei ole tegemist autotootja originaalvarustusega ja pakkujaid on mitmeid. Seadmetele peale vaadates tunduvad need plokid vormilt üsna sarnased, kuigi väidetavalt arendavad kõik pakkujad neid eraldi ja ise. Tõde on ilmselt kuskil vahepeal. Igal juhul tuleb kindlasti tellida enda auto margi ja mudeliga sobiv moodul.

NB! Kui sellise paigaldisega auto viia hooldusesse, tuleb mooduli olemasolu kindlasti mainida, sest kui autole proovitakse teha tarkvarauuendusi, võib moodul läbi küpseda või ka autole tekkida muid vigu.

Autonutis oleme omal käel seda valusalt kogenud – jäime just sellise juhtumiga Tallinnas Sõpruse Puiesteele autoga tipptunnil seisma, nii et see enam ei käivitunud :). Läbi küpses õnneks ainult vaheplokk ja mitte ükski automoodul. Auto sai ka ise spetsialisti külastuse järel kenasti uuesti liikuma.

Kulu

Moodulid maksavad sõltuvalt pakkujast/tootjast 400-500€ ringis + paigaldus.

5. Universaalne järelturu raadio

Klassikaline lahendus vanemate autode puhul on uue autoraadio paigaldamine originaali asemele. Siinkohal räägime standardmõõtudes autoraadiotest. Tänapäeval on kallimad 2DIN suuruses raadiod suure ekraaniga ja CarPlay ja Android Auto toega. Selline lahendus on üsna mõistlik juhul kui autol puudub igasugune moodsat multimeediat meenutav ekraanindus üleüldse.

Universaalseid CarPlay ja Android Auto toega raadioid pakuvad tuntud tootjad nagu Sony, Kenwood, JVC, Alpine, Pioneer jne, nii et kvaliteedis võib ka üsna kindel olla.

Arvestada tuleb, et lisaks raadiole on vajalik mudelikohane kaablikomplekt ja “paigaldusraam”, mis sobitub auto keskkonsooli ja kus on keskel standardne paigalduskoht uue raadio jaoks. Juppide valimise ja paigaldamisega on võimalik ise hakkama saada, aga see on omajagu tööd ja kõhkluse korral soovitame kasutada spetsialistide abi.

Sellise lahenduse puhul peate arvestama, et auto esialgne interjööri ilme saab muudetud.

Kulu

Järelturu raadiod algavad 300€ kandist ja leidsime ühest kohalikust e-poest ka 1800€ isendi. Lisandub kulu paigaldusele ja lisatarvikutele.

6. Mudelikohane järelturu raadio

Osadele automarkidele ja mudelitele pakutakse spetsiaalselt konkreetsesse automudelile kohandatud järelturu multimeediasüsteeme. Enamasti (aga mitte alati) tähendab see Hiina tootjat ja Androidil põhinevat aparaati. Süsteemide kvaliteedis, disainis ja kasutusomadustes on omajagu varieeruvust, seega tasub lugeda margifoorumitest päriselu kogemusi. Toome allpool mõned silma jäänud näited:

BMW

Näiteks 2000ndate ja 2010ndate BMWdele (E- ja F-seeria), millel on armatuurlaua keskele integreeritud või seal kohal kõrguv iDrive’i ekraan, pakutakse välimuselt originaaliga äravahetamiseni sarnaseid ekraane, mille paigaldamise järel säilivad kõik iDrive’i olemasolevad funktsioonid, aga lisandub Android OS koos kõigi Google’i äppidega.

Volvo P2

Allpool näidatud lahendus meenutab standardset 2DIN makki koos paigaldusraamiga, aga antud lahendus on ühes tükis “plug and play” paigaldatav spetsiaalne Volvole mõeldud raadio.

Volvo P2 interjöör enne ja pärast mudelikohase hiina raadio Android paigaldamist

Huvitav lahendus Volvo P3 varajastele aastatele

Siin on näha üsna erilist lahendust varasemate aastate P3-Volvodele, kus ekraan katab CD-mängija ava ja originaalse mustvalge LCD, kuid kõik originaalfunktsioonid jäävad kasutatavaks ja originaalse LCDle kuvatav info, näiteks temperatuur, kuvatakse vajadusel uuel ekraanil.

Kokkuvõttes on see maailm põnev ja julgetele valla!

Kulu

Seadmete hinnad on enamasti 500€ ja rohkem.

7. Mudelikohane erilahendus rätsepatööna

Teatud vanemate autode puhul on entusiastid teinud erilahendusi, mida ei saa leti pealt osta. Osad neist on enda tarbeks tehtud prototüübid, teisi lahendusi pakutakse ka tellijatele, aga protsess on keerulisem kui vaid toote netist tellimine.

CarPlay erilahendus Volvo P2 RTI ekraani jaoks (allikas https://customxc.eu/)

Näiteks Eestiski populaarsete vanema põlvkonna Volvode puhul, millest osadel on tehases paigaldatud tänapäeval kasutu armatuurlauast välja tõusev RTI navigatsioonisüsteem, on leitud võimalus seade lahti võtta, sinna lisada moodne miniarvuti ja seal panna jooksma tarkvara, mis võimaldab ekraanile Android Auto / CarPlay kuvamist.

Sellisel juhul on tegemist erilahendusega ja tootjale on vaja saata originaalseade, kogu protsessi ajakulu on suur (~1 kuu).

Kulu

Siinkohal on kulud kõik case by case ja kõik sõltub, kas Sinu autole sellist asja üldse tehakse. Volvode puhul teame tegijat, kelle juures maksab lahendus 250€ (+ saatmiskulud), paigaldada tuleb seade ise.

8. Eraldiseisev CarPlay / Android Auto ekraan

Aina rohkem populaarsust koguv lahendus on eraldiseisev CarPlay / Android Auto ekraanid. Sellise lahendusega ei teki mingit ühilduvusküsimust, kuna seadmed on autost täiesti iseseisvad ja kõik auto originaalsüsteemid jäävad paika.

Formaadilt meenutab seade iseenesest vanasti kasutatud Garmini / TomTom navisid, selle vahega, et moodsad ekraanid on enamasti kenamad, laiekraaniga ja ei kuvata kohmakat ja aegunud kaarti, vaid kõige värskemat infot Sinu telefonist üle CarPlay ja Android Auto.

Ekraani saab paigaldada auto armatuurlauale jala ja geelja liimmassiga, mille saab ilma jälgi jätmata eemaldada, või iminapaga teleskoophoidikuga tuuleklaasi külge. Võimalikud on ka erilahendused ekraani paigaldamiseks näiteks keskmiste tuulutusavade ette, kasutades Broditi mudelikohaseid monteerimislahendusi koos QuadLock klambritega.

Eraldiseisev CarPlay / Android Auto ekraan 2007. aasta P2 Volvo XC70s. Paigaldatud ventavade ette (Brodit klambri abiga).

Osadel ekraanidel on küljes ka videoregistraator (teise nimega pardakaamera) liiklusolukordade salvestamiseks ja kaasas isegi tagurduskaamera või vähemalt olemas selle tugi. Tuleb täheldada, et rohkete funktsioonidega ülekülvatud seade ei pruugi alati olla kõige kvaliteetsem ja mugavam igapäevaseks kasutamiseks, seega tasub lugeda ülevaateid. Näiteks pardakaamera efektiivne kasutamine paneb ekraani paigutusele omajagu piiranguid. Tagurduskaamera paigaldamine on lisaks omajagu tööd.

Muusika ja muu heli jõuab eraldiseisva ekraani puhul autos kõlaritesse kas Bluetoothi, AUX-kaabli või FM-transmitteri kaudu (kõik need lahendused on ekraani sisse ehitatud ja läbi mõeldud).

Kulu

Soodsad seadmed maksavad Hiina e-poodides alla 100€, kvaliteetsed pigem 150–300€ ja paigaldada saad seadme ise.

Kokkuvõte

CarPlay ja Android Auto ei ole ainult mugavusfunktsioonid – need toovad autosse kaasaegse, ohutu ja meeldiva kasutajakogemuse. Kui sinu autos seda veel pole, on olemas mitmeid võimalusi seda lisada, alates tarkvarauuendusest kuni universaalsete või spetsiaalselt sinu autole loodud lahendusteni.

Milline lahendus on kõige mõistlikum, sõltub sinu autost, eelarvest, tehnilisest pealehakkamisest ja ka sellest, kui palju oled valmis ohverdama auto originaalsust. Kui tahad säilitada tehasevälimuse, võivad parimaks valikuks olla margipõhised lisamoodulid või järelturu ekraanid. Kui tahad kiiret ja soodsat lahendust, siis eraldiseisev ekraan või universaalne raadio võib teha töö ära lihtsasti ja efektiivselt.

Igal juhul tasub enne autosse investeerimist teha ära põhjalik eeltöö, kasutada otsingumootoreid, lugeda margifoorumeid ja vajadusel konsulteerida spetsialistiga. See aitab vältida ootamatusi ning tagab, et valitud lahendus sobib nii auto kui ka ootustega. Ainus variant, mille puhul ei ole vaja kaks korda mõelda, on eraldiseisev ekraan, kuna need on lihtsalt niivõrd universaalsed.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Liitu ootamisjärjekorraga Me anname sulle teada, kui toode saabub lattu. Palun jäta oma õige e-postiaadress.